Review De Sims 3 Levensweg

Na de vele geruchten was er op 2 juni 2011 dan toch eindelijk een nieuwe uitbreiding voor de Sims 3. Dit is alweer de vierde uitbreiding. In de Sims 3 Levensweg gaat het om het leven wat je sim doormaakt van baby tot de ontmoeting met Magere Hein. Zo bevat het pakket een lading aan nieuwe interacties voor kinderen, tieners en volwassenen.

Herinneringen

Een van de nieuwe functies in het spel is het herinneringen systeem. Bij speciale gebeurtenissen in het spel krijgt de Sim die de gebeurtenis overkomt een herinnering of soms krijgen zelfs meerdere Sims een herinnering. Bij het krijgen van een herinnering verschijnt er rechts boven in het scherm een melding. Vervolgens is het mogelijk om via de knop “Deze herinnering delen!” de herinnering tee delen op Facebook en/of thesims3.com. Herinneringen kunnen positief, negatief of middelmatig zijn. Dit heeft verder geen invloed op het leven van de Sims.

Herinneringen kunnen plaatjes bevatten. Helaas is dit alleen zo wanneer de Sim en de camera (dus wat je op het scherm ziet) in de buurt zijn van de gebeurtenis. Is dit niet het geval, dan zul je een symbool bij de herinnering te zien krijgen. Ook is het mogelijk om een herinnering te maken door op de paarse camera te klikken naast het moodlet paneel. Na het nemen van de foto heb je de mogelijkheid om de herinnering een naam en omschrijving te geven.

Dit systeem werkt op zich erg goed alleen krijg je wel erg snel herinneringen voor alles, zoals de eerste keer naar het park gaan. Ook is het wel jammer dat je vaak niet bij de Sim bent die een herinnering krijgt, dus je ziet zo’n symbool in plaats van een plaatje. Dit valt ook wel weer te begrijpen omdat het een erg goede computer vereist. Verder is het fijn dat het herinneringen systeem ook werkt met gebeurtenissen uit eerdere uitbreidingen zoals Wereldavonturen en Na Middernacht.

Nieuwe Objecten

Veel mensen kijken vaak uit naar de vele objecten die een nieuwe uitbreiding met zich meebrengt. Helaas valt dit met Levensweg mee. Er zijn namelijk niet heel veel nieuwe objecten en sommige zijn alleen voor een bepaalde leeftijdscategorie. Toch zijn de objecten die er in zitten wel erg bijzonder en leuk. Zo heb je nu hoogslapers en stapelbedden. Dit scheelt veel ruimte wanneer je met veel Sims in een klein huis woont.

Verder is er een compleet nieuwe speeltuinset aanwezig met nieuwe voorwerpen zoals een zandbak, een wip en een wipkip. Het leuke aan de wipkip is dat elke wipkip een eigen geluid heeft. Verder zijn er nog de wandelwagens voor de baby’s en peuters om in rond gereden te worden. Ook heb je boomhutten waar de hele familie van kan genieten. Helaas zijn deze boomhutten niet zo heel speciaal en zijn het een soort van rabbit holes.

Nieuwe sociale interacties

In deze nieuwe uitbreiding draait het voor de meeste vooral om de nieuwe sociale interacties. Zo is het mogelijk om mensen cadeaus te geven om de relatie te verbeteren of de mogelijkheid om te flirten door een bos bloemen weg te geven aan je geliefde. Veel van deze interacties komen pas op een hoger niveau in de relatie tevoorschijn.

Nieuwe asociale interacties

Jawel! De game kent ook een lading aan nieuwe asociale en grappige interacties. Zo kunnen kinderen en tieners op verschillende voorwerpen een boobytrap achterlaten. De persoon die het voorwerp gebruikt nadat er een boobytrap op is geplaatst, wordt dan flink in de maling genomen. Denk aan roze haar wanneer ze onder de verfdouche staan, een plots eng gezicht op de pc, een spuitende wastafelkraan of een simpel scheetkussen. Tieners kunnen nu ook de deuren van andere bewoners uit de buurt bekladden met eieren of de altijd bekende brandende zak met poep. Maar pas op: je kan ook gepakt worden voor deze grappen.

Een minder asociale interactie is het kussengevecht. Eindelijk kun je de Sim terugpakken die je zo vroeg wakker maakte met zijn of haar gejengel. Dit is  een vriendelijke interactie. Het probleem aan deze interactie is dat deze nogal wat ruimte vereist. Vaak lopen Sims naar buiten om daar het kussengevecht te houden.

De (minder) leuke dingen van het leven

Verder bied de game nu ook die extra speciale momenten in het leven. Zo moeten tieners nu echt leren auto rijden en krijgen ze echt een diploma wanneer ze van school gaan. Ook hebben ze nu de mogelijkheid om het huis af te breken wanneer de ouders ‘onverwacht’ op vakantie gaan. Pas wel op, want het huis moet weer schoon zijn als de ouders terugkomen.

Naast de saaie dingen op school, kun je je nu ook inschrijven voor buitenschoolse activiteiten, zoals ballet en de scouting. Af en toe gaan je Sims op schoolreisje en brengen ze een leuk aandenken van het schoolreisje mee naar huis. Verder is er een nieuw soort van daten in het spel. Wanneer je een groep vormt met het jongen of meisje waar je verliefd op bent, zal dit automatisch veranderen in een date. De bedoeling is om op de date een zo hoog mogelijke relatie te krijgen met de persoon en er voor te zorgen dat deze persoon het naar zijn of haar zin heeft.

Bouwmodus

In de bouwmodus is er eigenlijk weinig nieuws. Er zijn wel wat nieuwe ramen en vloeren. In deze nieuwe uitbreiding zijn de bekende spiraaltrappen weer terug. Levensweg bevat twee spiraaltrappen, één moderne en één klassieke. Deze zijn volledig te bewerken met Create-a-style. Hopelijk brengen de volgende uitbreidingen wat meer spiraaltrappen, of misschien wat nieuwe trappen in store sets, maar nu is de keuze nog wat beperkt.

Andere opties

In het algemeen zitten er ook wat nieuwe opties in de game. Zo is er in de bouw-en koop modus nu de mogelijkheid om te sorteren op uitbreiding, store, basis game of custom content. Ook kan men nu instellen hoe lang iedere leeftijdscategorie duurt. Zo kun je kinderen één dag kind laten zijn en volwassene. 42 dagen. Ook kunnen de herinneringsmeldingen uitgeschakeld worden. En jawel hoor! Voor de Mac-gebruikers is er dan eindelijk de ingame store! Windows-gebruikers konden hier al langer van genieten.

Conclusie

De game is zeker een verbetering voor het leven van je Sims. Ben je meer van het bouwen in de game, dan is deze uitbreiding misschien niks voor jou. Hou je van het leven in de Sims, dan is deze uitbreiding zeker een aanrader. Dit omdat het gewoon veel meer leuke en nieuwe dingen toevoegt. Sommige dingen zijn wel erg irritant. Onder andere de vele herinneringen die je krijgt op de onnodige momenten, zoals bij het kopen van een boek in de boekwinkel. Hoewel ik de uitbreiding eerst helemaal niks vond, geef ik deze nu dan toch een 7,5. Dit omdat er toch maar een beperkt aantal objecten in het spel aanwezig zijn.

*sommige nieuwe dingen in deze review vereisen alleen een update en hebben geen Levensweg nodig. Toch behandelen we ze, omdat deze nieuwe interacties rond de tijd van Levensweg zijn uitgekomen.