EA: Geld, Geld, Geld en nog meer Geld

column
Gepubliceerd op 13 maart 2012 om 21:39 door Rensdesim

De laatste tijd is er veel te doen rond geld, euro gaat zowat failliet, fraude zaken komen aan het ligt en NS krijgt hun jaarlijkse bonussen niet. Naast al dit om geld zijn er nog de bedrijven die stiekem geld van je willen. Het zal je verbazen maar EA valt hier ondertussen ook onder.

De Sims 3

Sommige kennen nog wel de tijd voor de Sims 3. Je kocht een spel en installeerde het. Met een enorm grote kans dat het spel gewoon werkte. Iedere uitbreiding bracht leuke nieuwe dingen mee en met accessoirespakketen kon je voor weinig geld veel spullen krijgen. 1 of 2 patchen en dat was het. Iedereen was zo’n beetje tevreden. We kregen wat we meestal wilde en de game werkte zonder al te veel glitches en bugs. Tegen het einde van de Sims 2 werd geëxperimenteerd met de zogenaamde store waarin je altijd nieuwe objecten kon kopen. Toen was dit nog aardig goedkoop.

In juni 2009 brak de hel, de Sims 3 kwam uit het spel zag er beter uit, had een open buurt en was een enorme vooruitgang. En met de Sims 3 kwam een Sims 3 Store. De Sims 3 gaf meteen al voor veel mensen problemen en er kwam een patch. Die patch leverde nog meer problemen de volgende de patch fixte wel wat maar zorgde opnieuw weer voor problemen. Mac gebruikers kon de game niet eens fatsoenlijk spelen zonder dat ze een patch hoefde te installeren. Dit was allemaal al een enorm verschil met de Sims 2, de Sims 2 werkte gewoon. Nu kan ik zelf ook wel begrijpen dat de Sims 3 een grote taak was om goed te laten werken in 3 jaar ontwikkeling maar waarom stel je dan de Sims 3 uit en lever je als nog een slechte game?

Al vlug kwam in november de eerste uitbreiding van de Sims 3: wereldavonturen. Dit was het antwoord op simmers die reizen terug wilde in hun game. De game had al meteen problemen met opslaan bij het uitkomen ook simmers hadden crashes wanneer ze gingen reizen. EA, waarom breng je zo’n spel uit? Een reden: wij willen geld! Zo blijft EA maar doorgaan met uitbreidingen uitbrengen die nieuwe leuke dingen toevoegen maar ook enorm veel bugs bevatten. Zo heb ik zelf met beestenbende nog altijd lelijke strepen over mijn honden en katten en met showtime wordt het helemaal erg. Hier crasht het spel om de have klap met een error die EA waarschijnlijk had kunnen voorkomen. Nog leuker wordt het als ik zeg dat die error ook optreed tijdens het opslaan en zo mijn save game totaal corrupt en onbruikbaar maakt.

De Sims 3 Store

Met de Sims 3 werd de nieuwe community gelanceerd, deze community had nu ook een Store waarin je objecten kon kopen om je game uit te breiden. Bij de lancering waren er een aantal sets beschikbaar waaronder een tiki set. Wie goed keek zag dat deze set een exacte kopie was van de set die zat in de Sims 2 seizoenen. Toch werd deze set mooi voor een €25 verkocht in de Sims 3 Store. Hier gaat het volgens mij verkeerd. EA probeert even wat extra geld te verdienen met iets wat ze al lang ooit gemaakt hebben opnieuw te gaan verkopen. Dan heb je nog de belachelijke manier van betalen in de Sims 3 store: Simpoints, dit virtueel geld die je te kopen. Bij de lancering kreeg je 1.000 simpoints voor €10 zonder een extraatje. Ondertussen is dat 1.000 Simpoints voor €7 met extraatje. Maar toch is dit best duur als je het gaat vergelijken. In een accessoires pakket zitten ongeveer een 60 a 100 objecten (kleding, haar, meubels) hiervoor betaal je €20. Voor de “BahHaus” set betaal je €13,50 (omgerekend met de oude prijs) voor 21 ramen die geen enkele functie toevoegen! Dat is ongeveer €0,65 voor één raam. In vergelijking met een accessoires pakket met zo’n 90 objecten. Is dat €0,22 per object en dan moet voor een accessoires pakket ook nog een CD gemaakt worden en een doosje.

Nu de Nederlandse prijs is bijgesteld naar €7 zou je dan voor de “BahHaus” nog steeds €9,45. Dat is helft van een accessoirespakket en het heeft maar 21 objecten! Dan heb je nog dat aan het begin van de Sims 3 Store met regelmaat er een gratis set was, nu zien we bijna geen gratis sets meer of het moet een bepaald seizoen zijn. Ook kreeg je bij de Sims 3 en de Sims 3 Wereldavonturen 1.000 simpoints en bij wereldavonturen zelfs nog een set. Nu lijkt het erop dat sinds Ambities je alleen nog een set krijgt en het aantal objecten van die cadeau set zit ondertussen op 1 object!

Dan heb je nog het premium materiaal, dit hebben ze laatst geïntroduceerd, deze objecten voegen echt een nieuwe functie toe aan het spel. Maar ook dit is niet wat het lijkt, zo zijn animaties deels gekopieerd van de Sims 2 en is ook de vorm gekopieerd uit de Sims 2 voor sommige objecten. Maar ook daar houd de oplichterij niet op. Wanneer nieuwe premium content uitkomt is het vaak eerst 2 maanden deel van een set van €18 voordat je het los kunt krijgen! Kaching denkt EA dan. Alsof al dit nog niet genoeg is heeft EA besloten om oude sets gewoon niet meer te verkopen maar wel in de store te tonen. Oftewel, kijk eens wat een leuke set, maar je mag hem niet hebben. Dit besluit vind ik totaal onlogisch, waarom die sets niet meer verkopen, ze moeten op de server blijven staan dus ruimte spaart het niet uit en als je hem beschikbaar houd kan het best nog wel eens geld opleveren. Waarom dan niet meer beschikbaar houden? Of proberen we gewoon zachtjes de prijs van de andere sets omhoog te drijven, zonder dat we oude sets kunnen vergelijken?

Ow en dan nog het volgende: store patches, omdat EA weer niet goed op let en snel geld wil verdienen gooien ze vlug wat objecten in de store en we patchen het later wel! Hier gaat EA weer de mist in, je moet goede content leveren. Ik snap best dat als er een fout in zit dat je die wilt oplossen, maar in bijna elk object lijkt wel een fout te zitten.

In-game store

EA introduceerde in 2010 de in-game sims 3 Store, zo kon je winkelen in de te dure store zonder dat je je game hoefde te verlaten, als het spel tenminste al niet crashte zodra je de store button indrukte. Afhankelijk was de in-game store alleen voor PC spelers en is veel later ook naar de Mac gekomen. Op Mac was het meteen weer een ramp, het spel crashte nog al erg vlug als je de in-game store bezocht of objecten ging downloaden. Dit is allemaal heel leuk en aardig, de in-game store is ook een heel goed idee, zowel zakelijk gezien als voor de gebruiker. Toch is EA te ver gegaan. In een van de recente updates hebben ze de store niet meer beperkt tot een store schermpje. Nee, de objecten verschijnen voortaan gewoon in je koop, bouw of kleed modus. De objecten hebben een gouden randje en kunnen meteen gekocht worden. Dit is gewoon ons aandringen tot kopen.

The Sims Social

EA kocht een paar jaar terug game ontwikkelaar playfish, playfish maakte games voor vooral Facebook. Leuk, EA zou dus ook met Facebook games komen. Ja, ze kwamen er mee: the Sims Social, deze “gratis” Facebook game was een soort van 2D/3D-achtige sims. Je sims hebben verschillende resources (simdollars, simcash, energy en social points) waar ze het mee moesten doen. Maar als die resources opraken dan wordt het sneaky, energy raakt na 15 keer ook op. Dan kun je nieuwe energy kopen met Simcash. Maar als je geen Simcash hebt moet je het kopen met echt geld. En daar zit de catch. The Sims Social heeft een aantal doelen om te voltooien en om deze zo snel mogelijk te voltooien heb je resources nodig. Deze moet je dus uiteindelijk gaan kopen en doordat je tijdsdruk hebt geef je al heel snel echt geld uit aan het “gratis” spel. Dit is zakelijk gezien heel leuk, want je geld stroomt snel binnen, iedereen koop wat punten met zijn telefoon of credit card. Nu is en blijft de Sims social nog steeds wel een goede game en telt the Sims social niet echt mee in het geld wat EA uit ons probeert te trekken.

The Sims Freeplay

The Sims Freeplay is net als the Sims Social gebaseerd op het freemium model. Dit betekent dat het spel gratis is maar voor een betere spel verloop moet je dingen bijkopen met echt geld. Of in het geval van Freeplay met in-app aankopen (wat weer van je tegoed of credit card wordt afgeteld). Nu is freeplay wel wat slimmer dan the Sims Social. In de Sims Freeplay doen je sims dingen zoals in elke sims game. Maar je kunt de tijd niet sneller laten gaan en TV kijken duurt ongeveer 1 uur. Dat betekent letterlijk 1 uur. Ook dit kun je weer versnellen door bepaalde punten te gebruiken. Die je natuurlijk weer moet kopen. Ook om meer families te krijgen moet je weer bijkopen en ga zo maar door.

De Sims Middeleeuwen

Het Sims spel van EA wat nooit een groot succes werd was de Sims middeleeuwen. Toch is dit ook weer hetzelfde als de Sims 3 maar dan anders. De game was na aankoop wel met minder problemen te spelen (al heb ik hem maanden niet kunnen spelen door bugs). Maar de game was beperkt. Je kon op plaatsen niet komen, er was geen camera die helemaal rond ging en meer. Dit heeft EA allemaal later in een patch gestopt. Why? Waarom kunnen we dit niet doen als de game uitkomt? Simpel: we willen snel geld verdienen aan een spel!

Community

EA roept altijd één ding: met de Sims luisteren we naar de community. Inderdaad dat doen ze, met store content en uitbreidingen. Maar niet met bugs, problemen en andere dingen. Dat ligt eraan omdat we die PC hebben (terwijl die gewoon onder de vereisten staat) of omdat we dat gedownload hebben (terwijl we dat niet hebben). Nu kan EA in sommige landen hier niks aan doen. Waaronder in de Benelux. Laatst vertelde EA Nederland mij dat EA Nederland eigenlijk totaal geen inspraak heeft op wat met de Games van EA gebeurt. Ze doen hier in Nederland alleen de reclame. Ook kan EA Nederland zelf niet makkelijk iets veranderen op de Sims 3 Website. Waarom? Met de Sims 2 kon dat wel en konden we leuken Nederlandse initiatieven nemen zoals een fansite overzicht of speciale wedstrijden. Maar met de Sims 3 is dat abrupt afgelopen. Alleen EA Amerika kan wat doen als wij wat willen. Stop daar mee EA, elk land is niet Amerika.

Apple VS EA

Zelf heb ik heel veel met het merk Apple, ik ben zelf iOS en Mac ontwikkelaar en weet dus als geen andere wat het is om een spel zoals sims te moeten maken. Toch zijn er overeenkomsten en verschillen als je EA en Apple naast elkaar zet. EA en Apple willen allebei geld, iedereen wil geld ook jij. Toch is er wel een verschil, Apple levert een (boven) degelijke kwaliteit aan producten en doet bijna niks aan marketing EA doet precies het omgekeerde, EA levert de laatste tijd games die steeds maar bugs bevatten en gepatchet moeten worden maar doet enorm veel aan (soms idiote) reclame en marketing om een game maar op de markt te brengen en te kunnen verkopen.

Fout nummer 7

Binnenkort gaat EA fout nummer 7 maken, de 7 staat voor uitbreiding 7 van de Sims 3. Naar alle geruchten wordt dit een uitbreiding over magie, zombies en sprookjes. Leuk zou je zeggen, nou het is alleen dat, geen weer, geen winkels alleen maar de fantasie rijke elfjes en tovenaars. Hier is veel vraag naar door de community, dat snap ik wel. Maar waarom brengt EA eerst een lading dure magie objecten uit in de Sims 3 Store om er dan een hele uitbreiding aan te gaan besteden? Juist, geld. EA wil zo snel mogelijk weer geld hebben.

Simcity

Nog een klein iets over de nieuwe Simcity, wat opvalt aan de aankondiging van de nieuwe Simcity is dat er nog niet 1 screenshot of video is van het de echte gameplay. Maar toch is er wel al een mogelijkheid om te bestellen en komt het spel al in 2013. Why? Gaan we ook met Simcity weer de patch troep verkopen? Willen we geld ontvangen van al die mensen die het spel straks enorm tegen vinden vallen?

Conclusie

Uit al dit kunnen we wel zo’n beetje concluderen dat EA gewoon uit is op geld de laatste tijd en niet zo veel geeft om kwaliteit. Dat je geld wilt kan ik best begrijpen, ik wil ook wel geld. En ik snap best dat het maken en programmeren van een spel veel tijd en geld kost. Maar dan moet je wel kwaliteit leveren en goed luisteren als er problemen zijn en niet meteen aankomen zetten met, je moet je drivers updaten en dan ophangen. Dat zijn we beu EA. We willen niet een crap game hebben, we willen gewoon de goede games zoals de Sims 1 en 2 terug en EA, onthoud je doelgroep. Je doelgroep is ongeveer 7 tot 18 jaar, die hebben veel geld maar jullie maken er gewoon misbruikt van met jullie “gratis” spellen en jullie vreselijke uitbreidingen. Ik heb altijd van de Sims gehouden. Maar als het zo blijft doorgaan dan hoeft het voor mij niet meer, dan stop ik er mee. Dan hebben jullie weer wat minder geld. Sims heeft me veel gegeven en heeft er voor gezorgd dat ik hier nog zit, maar de laatste tijd gaat het gewoon de verkeerde kant op.

Waarschijnlijk doet deze column jullie weinig en zal het EA ook niet schelen wat ik hier schrijf. Maar voor mij moest het eruit en andere mogen weten wat ik er van vind. Want ik ben het beu en ik vind de Sims 3 Boycot die nu bezig is een erg goed idee, niet vanwege bugfixes maar EA moet eens inzien wat ze doen want volgens mij zitten ze daar alleen maar aan hun geld te snuiven.

Reactie op 14 maart 2012 om 12:53 door yanyo111

ik ben het er echt helemaal mee eens en dat meen ik serieus!

Reactie op 14 maart 2012 om 12:59 door ChanCake

Mee eens.
Ik had Lunar Lakes gekocht en mijn vriendje had het gescant gisteren op zijn eigen laptop. Het bevatte 24 virussen. :/

Reactie op 14 maart 2012 om 13:02 door jelle

Ben het helemaal met je eens!

Reactie op 14 maart 2012 om 15:06 door Patricia

Het is erg jammer om te zien dat er zo blind wordt gestaard op het negatieve. Geld. Tja, wat kost tegenwoordig niet handen vol met geld?

Wat dacht je van mobiele telefoons, die “stiekem” geld van je willen aftroggelen? Grote namen komen met 1 versie van een mobiel, zien dat het aanslaat en nog geen maand later heb je er alweer versie nummer 2 van. En is versie nummer 3 ook alweer in de maak! Als het dan zo ver is, kan je bijna niets meer vinden over versie 1. Terwijl mensen met versie 1 ook met problemen zitten e.d.

Hetzelfde geldt voor EA en De Sims. Het is allemaal vrijwillig, de tijd veranderd en EA probeert alleen mee te veranderen. Blijkbaar lukt het want jij bestaat nog met je website en er zijn ook genoeg kopers om EA met De Sims te laten bestaan.

Rara, aan wie ligt het dan? Aan EA die de consument tevreden probeert te houden? Of aan de kopers die zitten te klagen over iets wat ze wel telkens kopen in hoog in het nieuws houden?

Daarnaast zit iedereen te zeuren over herhalende expansion packs. Voorbeeld? Ik kan er genoeg geven. Wat dacht je van dieren, beroemd worden, vampiers? Niets, maar dan ook niets sinds De Sims 1 is origineel meer. Alles is namelijk al een keer geweest. Wat wij vragen aan EA om terug te zien in de nieuwere Sims versies is ook niet origineel. Maar het is wel telkens wat wij als Sim spelers blijven vragen.

Ik geef je groot gelijk over het feit dat alles duur is. Maar ik vind ook dat jij je feiten er goed op moet na lopen voor je een artikel zoals dit plaatst.
Bij Sim Social hoef je namelijk helemaal geen echt geld uit te geven. Als jij namelijk als persoon zijnde prioriteiten kan stellen en je zegt tegen jezelf nee, kan je ook gewoon wachten tot je energie bar weer vol is gelopen en dan weer verder gaan. Tijdnood of niet, EA dwingt je niet om echt geld uit te geven. Maar zo laat jij het wel blijken. Ik lees namelijk nergens dat het een KEUZE is.

Jammer, erg jammer. Het is een feit dat het duur is maar het is ook een feit dat een hobby geld kost. Basta. En het is en blijft een keuze om EA te steunen door geld aan ze uit te geven.

Reactie op 14 maart 2012 om 15:14 door Patricia

PS: daarnaast wil ik graag nog even kwijt dat jij als fansite wel dolgraag uitnodigingen aanneemt, iets wat elke Sims fan wel zou willen mee maken, om de nieuwste spellen te kunnen zien of zelfs spelen.

Maar krijg je niet wat je zelf zou willen dan is EA opeens slecht en willen ze “stiekem” geld? Jij hoeft voor bepaalde dingen niet eens te betalen..

Reactie op 14 maart 2012 om 15:20 door Anna

Ben het helemaal met je eens!!

Reactie op 14 maart 2012 om 16:54 door Rensdesim

Nou dat we dingen van EA krijgen valt nog mee, voor veel dingen betaal ik gewoon zelf en ik steek denk ik meer geld in de site dan wat ik van EA aan dingen krijg.

En ik bekijk dit niet alleen uit het punt van een klagende Sims fan, zelf ben ik ontwikkelaar en ik weet wat het is met wat iedereen van je vraagt en wat je moet doen. Maar EA doet dat verkeerd, ze luisteren wel naar mensen en maken goede uitbreidingen. Maar ze brengen ze uit met een groot aantal bugs, dat is niet de bedoeling in de wereld va software ontwikkeling, jij koopt toch ook geen pan die smelt op een fornuis, of dat de steel afbreekt of hè koopt toch ook geen make Up waar je uiteindelijk kind van wordt. Dit koop je niet omdat het bij zulke fouten wordt teruggehouden en niet verkocht, EA verkoopt het dan juist wel en lost het dan nooit meer op.

Reactie op 14 maart 2012 om 17:33 door Mike

Ik ben er helemaal mee eens. Is een van de redenen waarom ik gestopt ben met het spelen van de sims. Altijd weer die bugs etc… veel te duur… basis dingen zitten er niet in zoals het weer…. Dieren komt pas heel terwijl dit ook heel erg basis. en van wat ik heb gehoord zouden namiddernacht en showtime eigen 1 pakket moeten zijn.

Reactie op 14 maart 2012 om 18:48 door Simsfan1988

Ik ben het helemaal met je eens, EA vraagt echt veel geld voor uitbreidingen, accessoires pakketten en in de EA sims 3 store zijn de prijzen ook extreem duur!

Reactie op 18 maart 2012 om 00:06 door Djerano

Wow dit is egt de waarheid gewoon! ik vind egt dat EA Games moet luisteren naar andere mensen en niet naar het geluid van geld en trouwens die nieuwe stuff pack en expansion pack van hun zijn gewoon zwaar dom en ze gaan egt een blunder maken! ik heb nooit problemen gehad met de sims en ik heb het nog steeds niet maar het is wel zo wat je zegt!! en ik ben nog wel van plan om “The Sims 3 Showtime” te kopen de Katy Perry Edition en dat is ook weer iets zo van! Mwuaaha nou hebben wij Katy Perry en door haar gaan we meer geld verdienen om de prijs van haar Editie te verhogen,,, XD jah je hebt ons te pakken EA!

Reactie op 24 maart 2012 om 17:09 door Binti

Ondertussen, moet ik eerlijk beknenen het spel te hebben gekocht, voor vijftien euro dan, maar wel geheel legaal.Het is inderdaad, een vrij leuk spel. Maar echt verslaafd kan ik er nog niet aan worden.