Nieuwe VIP-blog: Intelligentie
Richard Evans heeft een nieuwe VIP-blog geschreven over de intelligentie van sims 3. Hij is de maker van de vrije wil in de sims 2 uitbreidingen en de sims 3. In de Sims 3 is intelligentie heel erg belangrijk omdat ze uit zich zelf naar de wc moeten gaan of eten voor zich zelf moeten maken. Je kunt hieronder de blog van Richard Evans lezen.
Hallo allemaal! Ik heet Richard. Ik ben het hoofd kunstmatige intelligentie voor De Sims 3 en ik heb me bezig gehouden met de vrije wil van de Sims; de acties die je Sims ondernemen als ze hun eigen gang kunnen gaan.
We stonden er vanaf het begin op dat het niet nodig moest zijn dat je als speler je Sims voortdurend aan het handje moest houden, zodat je Sims bijvoorbeeld op eigen houtje naar het toilet kunnen gaan. De Sims kunnen nu zelf voor hun eigen basisbehoeften zorgen, zodat jij je kunt richten op de belangrijkere dingen: het opbouwen en onderhouden van relaties, het uitbreiden van carrièremogelijkheden en de omgeving verkennen.
Maar wat we nog belangrijker vinden dan dat er aan de basisbehoeften van de Sims wordt voldaan, is dat de Sims in staat moeten zijn om hun individualiteit te uiten. Iedere Sim heeft een eigen persoonlijkheid, die wordt bepaald door een groot aantal verschillende eigenschappen. Die karaktereigenschappen hebben een grote invloed op het individuele gedrag van de Sims. Een flirterige Sim zal er altijd spik en span uitzien, terwijl een Sim die niet van flirten houdt iedereen behalve de meest doortastende charmeur af zal wijzen. Sommige Sims zijn echte familiemensen, die graag spelletjes spelen met hun kinderen en altijd voor hen klaar staan, terwijl anderen een hekel hebben aan kinderen en dat niet onder stoelen of banken steken. Alle Sims zullen hun karakters op geheel eigen manier tot uitdrukking laten komen; daar hoef jij hen niet constant voor aan te sturen.
Hun karakters beïnvloeden hun gedrag en de acties die ze uit eigen wil uit zullen voeren, maar ook hun reacties op de acties die jij hen uit laat voeren. De versiertruc die zo goed werkte bij Pauline is misschien minder geschikt voor Bessie Clavell, die helemaal geen gevoel voor humor heeft! Terwijl je met alle verschillende Sims communiceert, zul je er achter komen wat hun karaktertrekjes zijn en hoe je daar slim gebruik van kunt maken.
Sunset Valley is een stad vol individuen. Als je het autonome gedrag van de Sims een tijdje observeert, zul je in de gaten krijgen hoe ze in elkaar steken. Madison Watson is lief, maar wel een beetje kinderachtig. De gebroeders Frio hebben dan wel een mooi huis, maar door hun lastige karakters zijn ze niet bepaald het ideale vriendje.
Omdat er zoveel verschillende Sims in de stad wonen, die allemaal hun eigen individuele karakter hebben, leidt dit tot een explosieve mengelmoes van Sims. Soms komt het voor dat iets wat op een fout in de code van de game lijkt, een bijwerking blijkt te zijn van het karakter van een Sim. Zo was er pas een tester de een andere Sim bij haar thuis had uitgenodigd. De kunstmatige intelligentie zorgt ervoor dat het autonome gedrag van de gast goed past bij de band die de gast met de gastheer of -vrouw heeft. Een vage kennis zal niet zomaar beginnen te koken in jouw huis, maar een goede vriend kan dat wel doen. Maar in dit geval kwam de gast het huis binnen, liep meteen de trap op en ging zomaar in het bed van de gastvrouw slapen! Na allerlei debug-pogingen en hersengekraak, bleek het niets met de code van de game te maken te hebben, maar met het karakter van de gast. Ze was namelijk gestoord en daarom niet in staat zich sociaal gezien op een normale manier te gedragen!
Net zoals de individuele Sims bepaalde dingen nodig hebben, heeft de stad ook bepaalde behoeften. De stad wil dat de Sims ’s ochtends naar hun werk gaan en dat de openbare ruimten niet te leeg of te vol zijn. En als op de lange termijn oude Sims komen te overlijden en nieuwe Sims geboren worden, wil de stad de juiste bevolkingssamenstelling behouden qua leeftijdsverhouding en het aantal mannen en vrouwen. Mijn collega Peter Ingrebretson heeft geweldig werk verricht en ervoor gezorgd dat de omgeving zich ook ontwikkelt naar mate de tijd verstrijkt. Dit is slechts een klein voorproefje van het nieuwe kunstmatige intelligentieniveau dat je tegen zult komen in De Sims 3. We hopen dat je net zoveel plezier gaat hebben tijdens het spelen van de game, als wij hadden tijdens het creëren van de game.
– Richard